علی کمالی و نقش وی در فولکلور شناسی ایران/ علی شامیل

 

قایناق: http://zangin.blogfa.com/post-790.aspx

 علي كمالي و نقش وي در فولكلور شناسي ايران

علي شاميل حسين اوغلو- فولكلور شناس

خلاصه

كشور ايران يك كشور چند قوميتي است كه در آن اقوام گوناگون از ديرباز و با حفظ قوميت و زبان خود تحت لواي دولت ايران در كنار يكديگر زندگي كرده‏اند. اقوام مختلف با استفاده از حقوق اساسي خود سعي و تلاش مي‏كنند كه فرهنگ و ادبيات خود را حفظ نمايند. تركان ايران نيز در نقاط مختلف ايران چه در استانهاي ترك نشين آذربايجان شرقي، غربي، زنجان و همدان و چه در استانهاي مركزي فارس، قم، قزوین، اراك، خراسان، گلستان و غيره در خصوص زبان، ادبيات فرهنگ خود فعاليتهاي فرهنگي را آغاز كردند. در ميان شعراء، گردآورندگان فولكلور، نويسندگان ترك زبان، اشخاص مختلفي ديده مي شود كه علي كمالي نيز به عنوان يك محقق و حقوقدان يكي از شخصيتهاي علمي و فرهنگي است كه در خصوص فرهنگ و ادبيات تركي در استانهاي مركز (ساوه) فعاليت چشمگيري داشته است. يافته هاي وي بيشتر در مجله وزين وارليق و بعضاً به صورت كتاب به چاپ رسيده است. وي براي اولين بار ديوان تيليم خان را جمع آوري نمود.

فعاليت كمالي از دوران كودكي

كمالي از دوران كودكي به شعر و شاعري علاقمند بوده و با تخلص « نفله» و « آغ كمال» شعر طنز مي سروده است. برخي از اشعار وي در مجله توفيق به چاپ رسيده است. مجموعه اشعار وي بعدها به عنوان ”نفله“ در كتاب مجزا در سال 1358 چاپ شده است. علاقه و اشتياق زياد به شاعر تيليم خان كه در نيمه دوم قرن هجدهم مي‏زيسته و اشعار هجايي مي سروده است وي را به سوي تحقيقات ادبي و شعر شناسي سوق داده است. تيليم خان در روستاي « ماراغي» چشم به جهان گشوده است و ماراغي طبق تقسيمات كشوري در استان اراك، در بخش نوبران قراردارد. اراك شهر تاريخي و مشهور است كه در منابع از آن عراق عجم ياد مي شود. يكي از شهرهاي اين استان ساوه نام دارد و اكثر روستاهاي تابعه ساوه ترك زبان هستند.

ديوان تيليم خان

انتشار مجله وزين ”وارليق“ به اشتياق وي افزوده و چاپ مقاله وي تحت عنوان ”ماهي كه از زير ابر بيرون جهيده“ در رابطه با آثار و احوال تيليم خان سبب شد كه پروفسور غلامحسين بيگدلي مقاله اي تحت عنوان ”يافته‏هاي جديد و يا نگاهي به ميراث ‏فرهنگي‏مان“ به چاپ رساند. از اين تاريخ به بعد تقريباً در تمام شماره‏هاي مجله وارليق مقاله‏هاي علي كمالي چاپ شده است. علي كمالي خود در اين خصوص چنين مي‏گويد: با جمع آوري و نشر اشعار تيليم خان به وظيفه ملّي خود عمل مي نمايم. من ديوان تيليم خان را گردآوري نمودم و آنرا به چند نفر از متخصصين نشان دادم. آنها گفتند كه در ديوان اشعار برخي شعرا از جمله خسته قاسم، عباس توفارقانلي و ملا پناه واقف و ساير موجود است. من براي تمييز اين مطلب تحقيقاتم را از نو شروع كردم و براي اين كار مجبور شدم كه ديوان اشعار شعراي ترك زباني كه در فاصله قرنهاي 18 تا 20 در جاهاي مختلف ايران مي‏زيسته‏اند را جمع آوري نموده و دست نوشته‏هاي آنها را با يكديگر مقايسه نمايم. علي كمالي با جمع آوري اشعار تيليم خان يك مجموعه هزار صفحه‏اي را ترتيب داده است. در اين ديوان در حدود ده هزار لغت عربي و فارسي توضيح داده شده است.

شعرايي كه به وزن هجايي شعر سروده‏اند

علي كمالي تنها به گردآوري اشعار شعرا نپرداخته است بلكه علاوه بر گردآوري آثار هجايي شعرا به بحث و بررسي آنها نيز همت گماشته است. در اين مجموعه‏ها آثار تيليم خان، تركمن محمد، گرگرلي محمد، خسته قاسم، عباس توفارقانلي، عاشق رضا علي، قاراباغلي دده قورباني و سايره گنجانده شده است. داستانهايي را كه علي كمالي جمع آوري كرده است بيشتر آثاري است كه عاشقها آنها را خلق كرده‏اند و كمالي تنها آنها را جمع آوري نموده و هيچگونه دخل و تصرفي ننموده و توضيحاتي ارائه نمي‏دهد.

علي كمالي با جمع آوري داستانهاي عاميانه و فولكلوريك مناطق مركزي و حتي مناطق ترك نشين كركوك به فكر اين نبود كه يك نوع ادبيات مستقلي را با تكيه به اين مناطق معرفي نمايد. تنها توجه ادبيات شناسها و جامعه شناسها را به اين منطقه و ادبيات و فرهنگ اين مناطق جلب مي‏نمود. در ادبيات شفاهي كه گردآوري كرده بود به اشتراكات ادبي فارسي و تركي توجه داشت و به اين مسئله اهميت خاصي مي‏داد. وي بارها تأكيد مي‏كرد كه اشعار و نمونه‏هاي فولكلوريكي كه از مناطق ساوه گردآوري كرده بود چه از حيث مفهوم و چه از حيث قالب در تركيه، عراق، آذربايجان، تركمنستان و خراسان نقش يك پل مشترك فرهنگي را باز مي‏كند. براي توجيه نظر خود آثار مختومقلي فراغي را با آثار و اشعار تيليم خان و تركمن محمود مقايسه و اشتراكات و وجه اختلافات آنها را تعيين مي‏كرد.

علي كمالي در حدود يكصدو پنجاه شعر يكي از عاشقهاي روستاي سنگك ساوه به نام عاشق رضا علي را نيز جمع آوري كرده است. اين كتاب با يك مقدمه به چاپ رسيده و مقدمه كتاب نيز در مجله وارليق براي بار دوم به چاپ رسيده است. (1982، 7482: 35) علي كمالي هنگام جمع آوري اشعار شاعر نتوانسته است قبر او را زيارت كند ولي بر اساس اطلاعات به دست آورده از اشخاص مختلف سال وفات شاعر را در سال 1920، هفتاد – هشتاد سال پيش تخمين زده است. يكي ديگر از شاعران خلقي كه مورد توجه علي كمالي بوده است عاشق مصطفي قلي است. مرگ فاجعه انگيز شاعر توجه محقق را جلب نموده است. اسد نظام و يا به عبارت ديگر مصطفي قلي به خاطر قهرماني و صداقت و جسارت منحصر به فردش از جانب تيره خانليق طايفه شيخلار ايل شاهسون به ايلخاني تعيين مي شود. حكومت نيز با توجه به اين گزينش مجبور مي شود وي را رسماً ايلخان بپذيرد. در سال 1955 (1281) ييلاقهاي شاهسونها را سيل را فرا مي‏گيرد. اسد نظام در مقابل اين قهر طبيعت مغلوب شده عروس و فرزند برادرش در سيل غرق مي شوند و ايلخان از اين حادثه تحت تأثير قرار گرفته و اين فاجعه غم انگيز را در شعري به تصوير مي كشد. شعر آن چنان روان و سوزناك است كه در مدت كوتاهي زبانزد عام شده و سينه به سينه در بين مردم مشهور مي شود.

از اين حادثه مدتي بيش نگذشته بود كه دوباره سيل منطقه را فراگرفته و فرزند سه ساله اش را غرق مي نمايد و اسد نظام نيز نمي تواند فرزندش را از سيلاب نجات دهد. خود نيز در سيلاب غرق مي شود.

علي كمالي شعر ديگري را كه شاعرش را براي محقق نا معلوم بوده است تحت عنوان (آپارما سئل آماندي) را جمع آوري و چاپ نموده است.

علي كمالي همراه با توضيحاتي كه در خصوص اسد نظام و فجايع طبيعي كه گريبانگير او شده است مي‏دهد، در خصوص شاهسونهاي مناطق مركزي ايران نيز توضيحاتي را ارائه مي‏نمايد.

محقق شاهسونهاي مناطق مركزي را به سه طايفه و 27 تيره تقسيم بندي نموده و اسامي هريك را ذكر مي نمايد. اين نه تنها براي فولكلورشناسها بلكه براي جغرافي دانان، مورخين و مردم شناسها نوعي منبع محسوب مي گردد.

در دفتر كار علي كمالي يك پرونده 400 صفحه اي نيز وجود دارد. در اين پرونده اشعار خسته قاسم و اطلاعات ارزشمند در رابطه با خسته قاسم جمع آوري شده است. محقق در اول پرونده به عنوان مقدمه يك مطلبي تحت عنوان ”خسته قاسم، شكسته قاسم، ملا قاسم و دده قاسم“ نوشته است. علي كمالي در شماره هاي مختلف مجله وارليق در رابطه با خسته قاسم مقالات مختلفي را به چاپ رسانده است. (وارليق، 86-1985، 76-75، 74-73-77-78، 92-86، 81-82-79، 124-119)

در اثر چاپ اين مقاله نامه هاي زيادي به دفتر مجله آمده و علي كمالي به نامه هايي كه از ايران،  تركيه و آذربايجان در خصوص خسته قاسم رسيده جواب داده و ابهامات را به نوعي برطرف نموده است.

بر اساس نظر محققين ديگر خسته قاسم از دوران كودكي به دليل نقص عضو تخلص خسته را انتخاب نموده است. ولي علي كمالي به اين نظريه انتقاد مي كند و بر اساس نظر وي قاسم از حيث سلامت جسماني هيچ عيب و نقصي نداشته است. و دليل انتخاب واژه خسته به عنوان تخلص به خاطر فشارهاي اجتماعي و ناملايماتي كه در جمعيت وجود داشته است، مي‏باشد. پدر خسته قاسم نيز شاهزاده نورالدين نبوده بلكه يك كشاورز ساده اي بوده كه در روستاي تيكمه داش زندگي مي كرده است.

علي كمالي بر خلاف نظر محققين كه وي را از روستاي تيكمه داش نزديك شهرستان بستان آباد مي دانند وي را از روستاي تيكمه داش نزديك زنجان معرفي مي‏نمايد. بر اساس نظر وي در زنجان عاشقها در روستاي تيكمه داش به زيارت قبر وي مشرف مي شوند.

چاپ مقالات علي كمالي در خصوص خسته قاسم در مجله وارليق سبب شد كه جامعه ادبي كشور بتواند تا كنون دو كتاب به چاپ برساند. يكي از اين كتابها را علي نقابي (نقابي 1374) و يكي را نيز حسين صيامي (صيامي، 1373) در تبريز به چاپ رسانده اند.

مقاله اي كه تحت عنوان عباس توفارقانلي از طرف آ. مهيارلي در مجله وارليق به چاپ رسيده بود توجه علي كمالي را به خود جلب كرده است. وي روايات و مطالبي كه از استانهاي مركزي در رابطه با توفارقانلي و يا توفارقانلي عباس جمع آوري كرده بوده با مندرجات مقاله مقايسه كرده است. (وارليق 1984، 88-83-64-63)

گردآورندگان و ناشرين داستانهاي فولكلوريك

داستانهايي را كه علي كمالي گردآوري كرده است داستانهاي عاشقهاست. وي هنگام نشر اين داستانها در خصوص راويان و خود عاشقها هيچ اطلاعاتي را ارائه نمي‏دهد و تنها به نشر خود داستان بسنده مي كند. به عنوان يك فولكلورشناس مسموعات خود را درج مي نمايد ولي به اين بسنده نمي كند و از قواعد و ضوابط فولكلوريك خارج شده و در خصوص واژه ها و اسامي مناطقي كه در داستانها از آنها ياد مي شود اطلاعات مكفي ارائه مي دهد. حوادثات داستانها را با اطلاعات تاريخي، سياحت نامه و ريشه يابي واژه ها ارزشمند مي نمايد. وي به دليل اينكه فولكلورشناس حرفه اي نبوده است اطلاعاتي را كه جمع آوري كرده است سند سازي ننموده و اين مسئله سبب شده است كه كار محققين را دشوار نمايد.

علي كمالي به دليل حرفه اي نبودنش و به دليل عدم دست يابي به اطلاعات خارجي بعضاً دچار اشتباه هم شده است. ولي با اين همه حال در آرشيو او در حدود سي داستان جمع آوري شده است و با سيستم كامپيوتري جهت چاپ حاضر است. اكثريت اين داستانها با داستانهايي كه در سالهاي اخير در جمهوري آذربايجان به چاپ رسيده است خيلي فرق دارد و از حيث حجم بيشتر است. تا زمان علي كمالي ادبيات عاميانه تركان استانهاي مركزي و جنوبي ايران مورد توجه و محققين نبود. كمالي همراه با جمع آوري ادبيات عاميانه اسامي طايفه ها و مكانها و مناطق را نيز به اين داستانها علاوه كرده است و بويژه ايل شاهسون و خلج خيلي توجه كرده است. به نظر محقق شاهسونها در اين مناطق به صورت كوچ نشين و عشايري زندگي كرده اند. و در بيست سي سال اخير زمين گرفته و ساكن شده اند. شاهسونهاي اطراف ساوه، قم و همدان خودشان را ”ايل بغدادي“ معرفي مي نمايند و سبب اين آنست كه شاه عباس كبير اين ايل را از اطراف موصل و بغداد كوچانده و در اين مناطق اسكان داشته است. بيگدلي، افشار، بيات، قاراقويونلو، بورچايلي، لك، آرقلي، ايناملي، ساعاتلي، دوگر، آل پويوتلو، موصل، سولدوز، چلب لي و ديگر طايفه‏هايي كه شاه عباس از عراق عرب به مناطق مركزي ايران كوچانده بود تحت عنوان ايل شاهسون جمع كرده است. در دوره شاه عباس در مناطق مختلف كشور طايفه اي تحت عنوان شاهسون تشكيل شده است. و شاهسونهايي كه در مناطق مركزي سكونت داشتند براي اينكه خود را از شاهسونهاي آذربايجان و ساير مناطق ايران تمييز بدهند خودشان را ايل بغدادي نام نهادند. اين شاهسونها ادبيات عاميانه خلجها را كه قرنها در بين مردم خلج رواج داشت به نقاط مختلف گسترش دادند و سبب تحكيم آن شدند.

متأسفانه تحقيقات علي كمالي را در خصوص ادبيات عاميانه مناطق جنوب ايران و خراسان كسي را دنبال نكرد و اين آثار ارزشمند به چاپ نرسيد. اينگونه آثار اگر چاپ شود نه تنها به صلاح و خير فرهنگ ايران و ترك، بلكه به صلاح و خير فرهنگ دنيا مي باشد.

براي جلب توجه محققين ليست داستانهايي را كه علي كمالي جمع آوري كرده و در آرشيو نگهداري مي شود را در اين جا درج مي كنيم.

1- غريب و شاه صنم 2- اصلي –كرم 3- شاه اسماعيل 4- توفارقانلي عباس 5- ورقه و گلشن 6- طاهر ميرزه 7- محمد و پري 8- صياد و سعادت 9- امراه 10- قاراباغلي دده قورباني 11- نجفخان ماه جمال 12- معصوم افروز 13- كل چورزاد 14- سيد پري 15- محمد – نگار 16- فرهاد گورشاد 17- فرهاد شيرين 18-  بهرام گل اندام 19- خان عسگر محبوب 20-  حيف سندن محمد حسن‏خان 21- اسد نظامي سئل آپاروي 22- وانلي كوچك 23- سيامك وسوسن 24- حسرت 25- سليم و شمس 26- شيرين بيرجك 27- ليلي و مجنون 28- فغفور بيگ 28- خسرو وصنم

 

 

1.     

غريب و شاه صنم

189

 

16.

فرهاد گورشاد

34

2.     

اصلي –كرم

167

17.

فرهاد شيرين

31

3.     

شاه اسماعيل

161

18.

بهرام گل اندام

89

4.     

توفارقانلي عباس

121

19.

خان عسگر محبوب

78

5.     

ورقه و گلشن

113

20.

حيف سندن محمد حسن‏خان

 

6.     

طاهر ميرزه

89

21.

اسد نظامي سئل آپاروي

15

7.     

محمد و پري

89

22.

وانلي كوچك

28

8.     

صياد و سعادت

90

23.

سيامك وسوسن

37

9.     

امراه

83

24.

حسرت

16

10.  

قاراباغلي دده قورباني

67

25.

سليم و شمس

37

11.  

نجفخان ماه جمال

64

26.

شيرين بيرجك

30

12.  

معصوم افروز

54

27.

ليلي و مجنون

13

13.  

كل چورزاد

59

28.

فغفور بيگ

45

14.  

سيد پري

62

29.

خسرو وصنم

16

15.  

محمد – نگار

54

 

 

 

 

به غير از اينها در آرشيو مؤلف در حدود چهل صفحه حكايه، سي صفحه باياتي‏ها، 6 صفحه ضرب المثلها، 50 صفحه چيستانها و در خصوص داستان كور اوغلو دست نوشته ها و نوارهايي موجود است.

نتيجه:

علي كمالي با تحقيقات و جمع آوري اينگونه فولكلور و داستانها تنها به فرهنگ ايران نيست بلكه به فرهنگ عموم بشريت خدمت كرده است. گرچه آثار وي به چاپ نرسيده است ولي در آينده نظر محققين در اين ساحه را به خود جلب خواهد كرد و نسبت به نشر و چاپ آن اقداماتي صورت خواهد گرفت.

منابع:

1. خسته قاسم، علي صيامي. تبريز

2. شاميل‏اف علي (1996)، وكيل، ادبيات‏شناس، علي كمالي. آرشيو انستيتوي فولكلورشناسي آكادمي ملي ج. آذربايجان. باكو

3. شاميل. علي 2000، تانديغيم انسانلار، سومقاييت

4.  كمالي. علي (1979 و 1385) نفله، تهران

5.  نقابي. علي 1374

6.   وارليق. شماره 25، 1360 تهران

7. وارليق شماره 86-1985، 74-73، 76-75، 78-77

8.  وارليق 1984 شماره 64-63

9.  وارليق 1981 شماره 25

 

اشعار کامل حاج اکبرخان رزاقی چاپ خواهد شد؟/ الیاس امیر حسنی

بعد از حکیم تیلیم خان نام آورترین شاعر خرقان حاج اکبر خان رزاقی است . مرحوم حاج اکبر خان رزاقی شاعری بلند پایه است که در روستای مصرقان چشم به جهان گشود و عمری با عزت و آبرو وبزرگی در این جهان زیست و روی در نقاب خاک کشید .روستای مصرقان زادگاه مردان و زنان و علما و شهدا و هنرمندان بزرگی است که کسی بدان ها نپرداخته است .حاج اکبر خان رزاقی شاعری والامقام است که چندین هنر را با هم داشته است :

1-   این که فردی وارسته و دوستدار اهل بیت بوده و در مراسم تعزیه ی مصرقان نقشی اساسی داشته . ایشان اشعار بسیار دلنشینی در مدح و منقبت و مراثی ائمه ی طاهرین دارد که در کتاب گلزار حسینی ایشان گرد آمده وبه همت مرحوم دکتر علی کمالی به چاپ رسیده است .

2-   خط بسیار زیبایی داشته است که کتاب گلزار حسینی با خط زیبای ایشان نگاشته گردیده است .

3-   ایشان طنز پرداز و حاضر جواب و بسیار خوش مشرب بوده اند .

4-   ایشان علاوه بر این که اشعار ترکی می سروده اند به شعر فارسی و عربی هم مسلط بوده اند و اشعاری به سبک نوی فارسی دارند .

جادارد از خاندان با فضیلیت مرحوم رزاقی درخواست کنیم که نسبت به چاپ و انتشار کامل اشعار این مرحوم اهتمام ورزند و در اعتلای فرهنگ و هنر منطقه ی خرقان گامی ارزشمند بردارند و یا این مهم را به فرد دیگری محول کنند ودر این راه یاری اش نمایند .

روستای مصرقان خطیب توانا و مجربی به نام آقای سعیدی دارد که می تواند مشوق و محرک جوانان مصرقانی باشدتا در معرفی بزرگان قوم کوشش نمایند . روستای مصرقان پدری بزرگوار به نام حاج حسین هوشیار پرورانده است که علاوه بر این که اهل علم و فضیلت و ادب هستند خط بسیار نیکویی دارند و فرزندان ارجمندی به جامعه ی اسلامی تحویل داده اند . یکی از آنان به فیض رفیع شهادت نایل شده و اکبرشان مهندس و اصغر دکتر است و محسن هم در آموزش و پرورش منشا خدمت به ایران و ایرانی است . از خداوند بزرگ برای این دوستان موفقیت هرچه بیشتر آرزومندیم . انشاء الله به همت یاران مصرقانی شاهد چاپ آثار کامل حاج اکبر خان رزاقی باشیم .

استاد آشیق حسن اسکندری در همدان

زنگین:
21 مرداد ماه در همدان برگزار مي‌شود
اجراي «عاشيق حسن اسكندري» در جشن آواهاي باستاني

آشيق حسن اسكندري به‌عنوان يكي از گروه‌هاي شركت كننده در اولين جشن آواهاي باستاني 21 مرداد ماه در مجتمع تفريحي – توريستي تله كابين گنجنامه در استان همدان به اجراي برنامه موسيقي مي‌پردازد.


 به نقل از ستاد خبري اولين جشن آواهاي باستاني، «عاشيق حسن اسكندري» با اعلام اين خبر گفت:در اين جشنواره قطعاتي از آلبوم «حيدر بابا» به همراه چند قطعه با كلام از ترانه‌هاي ترك زبان اجرا مي‌شود.
وي افزود: تنوع فرهنگي يكي از ويژگي‌ها و جذابيت‌هاي اقوام ايراني به شمار مي‌آيد كه متاسفانه اين تنوع در برهه كنوني كم كم به دست فراموشي سپرده مي‌شود.
اين استاد موسيقي محلي در ادامه خاطرنشان كرد: عدم حمايت دولت و صدا و سيما، هويت فكري و فرهنگي جوانان اين مرز و بوم را به صورت ذره ذره و غير ملموس نابود مي‌كند و آنها را از درون تهي و بي‌اصالت مي‌كند.
اين هنرمند مهمترين خطر موسيقيدانان محلي را كهولت سن عنوان كرد و افزود: بايد اطلاعات هنرمندان موسيقي محلي به صورت آرشيو جمع‌آوري شود. همچنين بايد اين هنرمندان را تشويق كرد تا نسل جوان به يادگيري و حفظ فرهنگ موسيقايي علاقه‌مند شود.
عاشيق حسن اسكندري در پايان گفت: ريشه همه بي‌اصالتي‌ها از ندانستن است؛ به يقين اگر مردم را با فرهنگ اصيل موسيقايي و آيين‌هاي كشور خودمان آشنا كنيم، ديگر كسي براي شنيدن موسيقي به دنبال ماهواره نمي‌رود.
براساس اين گزارش، اولين جشن آواهاي باستاني با حضور گروه‌هاي سرشناس محلي مانند استاد فرج‌عليپور، عاشيق حسن اسكندري، گروه هزار دستان،گروه حاوا ،گروه مفتون،گروه ايراني و غيره 21 تا 23 مرداد ماه در مجتمع توريستي – تفريحي تله‌كابين گنج نامه در استان همدان برگزار مي‌شود.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8805180658

باش ساغلیغی

آلدیغیمیز خبره گؤره سایین صنتچیمیز "محمود بلبلی" عزیز قارداشینین اؤلوموندن دولایی یاسلیدیر. بو ایتگینی سایین بلبلی و عائیله سینه باش ساغلیغی وئریب اولو تانریدان او دونیادان کؤچموش عزیزه رحمت، قالانلارینا دؤزوم، صبر و ساغلیق دیله ییریک.

بیلدیرمک لازیمدیر کی محمود بلبلی تهران- قزوین- همدان- مرکزی و قوم بؤلگه لرینده تانینمیش بیر بالابانچیدیر کی بؤیوک اوستاد آشیق گونش(علی رمضانی) و باشقا آشیقلارلا بیرلیکده آشیقلیق صنتینی آدی گئدن بؤلگه لرده یاشاتماقدادیرلار.

شاعیر سلیم خان/ آشیق گونش

  

شاسئون ائلی نین حؤرمتلی شاعیری ابوالفضل پالیزبان تخللصو( سلیم خان)دیر ،یارجانلی طایفاسیندان دیر ایندی قوم شهرینده اولار،بوده یرلی شاعیریمیز دده تیلیم خان قورولتای لاریندا ایشتراک ائدیب وتیلیم خانی سئونلردن ساییلیر،نئچه شعری وار آشاقیدا تقدیم اولونور،وبوشاعیریمیزه بویوک آللاه دان اوغورلار دیله ییریک وشعرلری:

مندن سنه نصیحت اوغول

گل گل بالام مندن سنه نصیحت ...دونیانین اوز مین اؤیونو وار اوغول

تئزه گلینلر تک بزه در اوزون...آدامیم ایمانین آپارار اوغول

.......

چرخ فلک دولانیب دی دولانی .. هرعاشیقا وئریب بئش گون دورانی

آت دان سالدی هم سولطانی،هم خانی...شانلی آداملاری ائتدی خواراوغول

.......

بوقات دارا چکدی حاللاجلار باشین..کولونگونن یاردی فرهادلار قاشین

قاودی توتدو بابای امیرهمتاشین..اؤزویه گلگینن ای هاواراوغول

...

بیرگون دوران دوشسه الی یه اوغلوم..هئچ ائل - بشره ائیله مه ظولوم

اگرال قاوزایا آه چکه مظلوم..آخرت یئوی یی یاندیراراوغول

.....

سوزونوقورتاردی آتای خان سلیم..قولاقییدا ساخلابودئدیکلریم

سولیمان مولکو اولسا جمله منیم..بیرآپاردام اوچ آرشین چیلواراوغول

.........................

سولطان بی بی

خبرچاتدی سولطان کوچوبدی قوما... قاصدسوزونو ایناندیم آغلادیم

گئددیم گؤردوم بوش قویوبدو یوردونو...گؤزدولوخدو غوصا لاندیم آغلادیم

...........

سولطان بی بی نیله دیی داوارلاری..درری پننیرینی،ساری یاقلاری

گونبزلی داملاری ،اؤموطباخلاری..چوریکله ره هئی باخدیم آغلادیم

....

یادیندا اؤگئجه ییقیلدیک سیزه..قوروت دؤیدوی جناب سرهنگ عزیزه

ساری یاقدان حلوه بیشیردین بیزه..خوش گونلری یادا سالدیم آغلادیم

......

کوچ کوچ اولدوهرکس گئتدی بیر یانا..افروز قوما،مش غیبعلی تهرانا

سلیم خان دئر کندیم قالدی ویرانا...احمدآبادی دولاندیم آغلادیم

........

بیرده گرایلی شعری

......

بیزدن سیزه، سالام اولسـون

آشیق عــلی رمضانــــــــی

آشیقلارین ،کؤکبی ســـــــن

بی تئو سوزلرین مکانـــــی

...........

زیرؤ زبه ری بیلرســــــــن

لاب اوره ک دن ییریلارسن

چؤگورونن شادائیلر ســـــن

تامام ائلی ؤ طایفانـــــــــی

..........

آدین دئییلر هر یانـــــــــــدا

تورکییه ده ؤایرانـــــــــــــدا

عشق آبادؤگورجیستانـــــدا

دولانی مای ،آسییانــــــــی

.........

ای! ائلیمیز ایفتخـــــــاری

ای!فرهنگیمیزین یـــــاری

شوکرائیله رم کـــردیگاری

قابیل بیلدین پالیزبانــــــی

........

بیزی عجب یاد ائیله دین

محفیلیمیز شاد ائیله دین

شیرین ایختلات ائیله دین

خوشبخت ائتدین سلیم خانی

......................

قایناق: آشیق گونش وبلاگی

قوم- ساوا بؤلگه لریندن بیر شاعیر تانیتیمی: علی اسلامی

 

علی ایسلامی (شاعیر) ساوانین نوواران بخشینده داغ کندی آدینا اولان کندده گونش ایلی 1330نجی ده دونیایا گؤز آچیب. و ایندی قوم شهرینده یاشاییر. شاعیریمیزین تخللصی ( نسیم ) دیر. بو حؤرمتلی شاعیریمیز دده تیلیم خانین آلتینجی قورولتاییندا، گونش ایلی ۲۵/۴/۸۸ ده ایککی شعر اوخویوب دده تیلیم خان وصفینده واتحاف ائدیب دده تیلیم خانی سئونلره. چؤخ تشککور ائیله ییب وتانریدان بوسایین شاعیریمیزه جان ساغلیقی واوزون عؤمور دیله ییریک.

قوربان اولوم تیلیم خانا من اوزوم

شهریاردیر دیلیمده شیرین سوزوم

همتلی،غیرتلی زهتابی گؤزوم

من جانیمی تورکه قوربان ائیله رم

هر مکاندا سوزوم تورکی سؤیله رم

 

بابک بابام بیزه بویوک نیشانا

 سمندینی مینیب گیریب میدانا

افتخار ائیله ریک بیز ستار خانا

بیزیم بویوک حکیم تیلیم واریمیز

اونون اوغلو گوزل شهریاریمیز

 

چئنلی بئلدن قوچ کوراوغلو باخیری

آشیق جنون درده درمان یاخیری

باقیرخانین قانی یئره آخیری

اوزوموز ،ائلیمیز تورک لره قوربان

آنامیز ایران دی باش اوسته قورآن

 

سیاسی یازمارام سوزوم عرفاندی

وطنیمیز گوزل آنام ایران دی

داماریمدان آخان قیرمیزی قان دی

 وطنه قانیمی هئدیه ائیله رم

ایران ایچون یاخشی سوزلر سویله رم

 

کمالی یه آللاه رحمت ائیله سین

امیری نین تانری اوجالتسین سسین

قوچچاق ایگید اولماسا ائل نیله سین

نسیم دئییر جانیم قوربان ائللره

یاز آچیلار ائللر باخار گوللره

...............................................................................

دده تیلم گلگون داغی اوجادی

دؤرد بیریانی کند دی ،دام ،داش،پاچادی

ایچینده اگلشن، جاوان قوجادی

سندن اوتری ارزش تاپیب مرغئی

تانری سیندان خلق الله - گلیب مئی

 

دده تیلیم جاوانلارین ساغ اولسون

گلگون داغی چای وچمن باغ اولسون

کؤرپه لرین قوی یاییلسین چاق اولسون

منده گلیب اؤ باغلاری دولانام

شافاقلاردان سرین سو تک جالانام

 

اوشاقی کن آنام گیلیم توخوردی

 آتام منه تیلیم خاندان اوخوردی

کؤرپه لیگه بیزؤو اوزون سوخوردی

آمما ایندی تیلیم خانی تانیرام

نیسگیل اولوب گئچمیش گونه یانیرام

 

مرغئیین شافاقیندان اگیلدیم

خلقینی شاد گؤردوم منده بیر گولدوم

مازاری یی پوزغون گوردوم دوگولدیم

دئدیم دده تیلیم راحات یاتگینان

بو دونیانین داشین آلدن آتگینان

 

دده تیلیم داغلار دولو گول اولسون

بولاغلارآغلاسین گؤللری دولسون

گول اوستونده اوخویان بولبول اولسون

امیری نی آللاه بیزدن آلماسین

مرغئی یه یامان آدام گلمه سین

 

دده تیلیم گونلر بیر ،بیر گئچیری

واختی چاتان فلک مئیین ایچی ری

قوجالاری ،جاوانلاردان سئچی ری

هئچ بیر کیمسه شاد اولمادی دونیادان

قورتولمادی بو دونیادا بالادان

 

دده تیلیم دام ، داشی یی آلوب لار

کؤک دن ییخیب سؤندان گنه سالوب لار

نوه لرین بیر ،به بیر قوجالوب لار

یوخلاگینان ائللر داخی اؤیاخدی

خالقین دالی تانری سینا دایاخدی

 

دده تیلیم امیری بیر کان تاپیب

بیر گول اوزلو مازاردا مرجان تاپیب

مرغئی ده حکیم تیلیم خان تاپیب 

 تورک ؤفارسا وئریب دی بیر ائتحاد

هامو لیک وطنی ائیله یک آباد

 

دده تیلیم سهند ین داغی قاردی

آرازچایی خاریلدار بی قراردی

چئنلی بئلده گور نه جارهاجاردی

گؤگه قالخیب کوراوغلونون نعره سی

ایلهام وئریر بابام بابک نفسی

 

دده تیلیم بؤلگه م چاهراددی ساوا

قجیرین داغیندان گوتوردوم هاوا

نسیم دئییر دردیمه یوخدو داوا 

 دردیمین داواسی مرغئی ده دی

تاپمیشام سئودامی تیلیم دده دی

دئمه لی ییک گولگون داغی!! مرغئی دن اوسته شاهزاده موسلم ایمامزاداسی بیر داغین اوستونده دیر

کی همان( گولگون) داغی دیر.چاهراد قاراقان بولگه سینده بیر کند دیر یانیندا بیر داغ وار (قجیر داغی)

قجیر داغی دئییرلر. ساغ یاشاسین بوتون شاعیرلریمیز.

قایناق: http://ozan2007.blogfa.com/

میللی قهرمان: علی کمالی/ دوکتور جواد هیئت

آچیقلاما: بو گونلر دوکتور علی کمالینین ۱۳ونجو ایل دونومودور. علی کمالی ۱۳۷۵ مرداد آیینین اون بیرینده تهراندا وفات ائتمیش، مزاری بهشت زهرانین ۳۲ ینجی قطعه سینده دیر. روحو شاد اولسون.

بسم الله الرحمن الرحيم

الله هامييا ساغليق وئرسين و سيزلري ده منيم کيمي قوْجالتسين.  عزيز دوستلاريميز بيزدن ايسته­ميشلرکي, آنا ديليميز حاقّيندا چوْخ آز دا اوْلسا دانيشيم و من ده عوٍذز ايسته­ميشديم.  چوٍنکو بو مجليس درس کيلاسيندان يوخاري بير مجليس دير.  خصوصاٌّ کي آللاهين ائوينده, ان موٍقدّس سايديغيميز مسجيدده تشکيل تاپيب.  آمما بيردن ياديما دوٍشدو کي, بيزيم بير وظيفه- ميلّي, شرعي, اينساني بورجوموز وار.  نئجه کي بورا ييٌغيشميشيق گئچميشده­کي بؤيوکلريميزدن دانيشاق و اوْنلارين روحو اوٍچون فاتحه اوخوياق و صلوات چئويرک. اونلارين هوٍنر و فضيلتلريندن دانيشاق. بيزه وظيفه­دير کي بئله بير آداملار اگر ديري ايسه­لر و آراميزداديلارسا, اونلارداندا آزاجيق دانيشاق. نئجه کي مندن اول بير خطيبيميز سؤيله­دي: من لم يشکر الخلق کيف يشکر الخالق. بيزده عادت بودور کي يا قدرتده اولان آدامدان تعريفلرلر يا دا اؤلندن سورا.  آمما اؤلندن سورا بؤيوک آداملاردان مجد ائتمک, تعريف ائتمک, مدح ائتمک بير ميلي وظيفه­دير. نئجه کي اوستاد شهريار, تيليم­خان, اوستاد قشم­دن بوردا دانيشماق, مدح ائتمک, تمجيد ائتمک ده بؤيوک ثوابدير. آمما ائله­جه ده آراميزدا اولان کمالي­دن دانيشماق و اونون کمالاتيندان دا بير پارچا بوردا سؤز ائتمک منجه بؤيوک بير اينساني وظيفه­دير. چوٍنکو بيزه بو بؤيوک تيليم خاني تانيدان بو کمالي­دير. يالنيز بيزه دئييل, بؤيوک وطنيميز ايرانا حتّي دوٍنيايا تيليم خانلاري تانيتديران کمالي­دير. اؤزو دئديگي کيمي قارا بولود آلتيندان چيخاران اودور. اوناگؤره من اؤزومه وظيفه بيلديم کي سکوت ائتمه­يم, سوسمايام, بلکه 13 ايلدن بري حيس ائتديگيم, دويدوغوم دويغولاردان سيزه بير آز دانيشام. کمالي منجه بيزيم بؤيوک ميلّي قهرمانيميزدير.  قهرمان او دئييل کي فقط بير دوٍشمني يئره وورسون و حريفينه غالب گلسين. خلقي­نين فضيلتلريني قارا بولود آلتيندان ايشيقليغا چيٌخاران آدام قهرماندير. من 13 ايلدن بري کمالي­ايله تانيشام. اگر اونو کمالي دئيه خطاب ائديرسم مني عفو ائتسينلر. من کمالي­دن يوخاري بير کمال گؤره­بيلميرم. اونون اوٍچون ائله اونا چيلخا, ياپا- يالين آدي­ايله خطاب ائديرم حقيقتاٌّ الاسماء تنزل من السماء.  حقيقتاٌّ مسمّالي بير ايسيم: کمالي. اؤزو ده کيچيک آدي علي. هميشه آللاهدان ايستيرم کي علي اونون اليني توتسون و قيامتده ده علي­ايله محشور اولسون. من اونا بوندان بؤيوک دعا ائده­بيلمَرم.

13 ايلدي بيز ديليميزين, ادبياتيميزين و فرهنگيميزين احياسي اوٍچون چاليشيريق. پهلوي رئژيمينده تابدالانميش, قدغن, ياساق ائديلميش, ديليميزي تازادان ديرچلتمک اوٍچون ايشليريک. اونون اوٍچون ياخيندان بيربيريميزي تانيريق.  بيزيم يازيچيلار, شاعيرلريميز کمالييي بير ميلّي قهرمان کيمي تانيرلار. من اونا غبطه ائديرم. او 13 ايلدن بري هر واقت وارليق چيخار اؤز جيبيندن وارليق دان 300 دانا آلار, ساوا و ساوا کندلرينده پايلار و ساوالي قارداشلارينا و قارداشلاريميزا ديللريني, گؤزل ادبياتلاريني اؤيرتمگه چاليشار. من اونون بو فداکارليغينا هم حئيرانام, هم غبطه ائدرم. آللاه اونون کيمي­لريني بيزيم ائليميز ايچينده زياد ائتسين, آرتيرسين. چوٍنکو کمالي کيمي صاحيب کمال بيزده يوخ کيمي­دير و بوگوٍن بيزيم بو حالدا قالماغيميزا سبب ده بو اولموشدور. بيزده ميليونر, ميلياردر چوخدور, بازار بيزيم اليميزده­دير پيياسا, بورس بيزيم اليميزده­دير؛ آمما فرهنگيميز يئتيم قالميش­دير. چوٍنکو بيز هئچ ديليميزه, فرهنگيميزه (فيکير وئرمگه) پول قازانمادان فوٍرصت, ماجال تاپانميريق.  کمالي اؤز عؤمرونو, جوانليغيني, ثروتيني, عائيله حياتيني بونون اوٍچون فدا ائتميش.  اوٍميد ائديرم آللاهين يارديمي­ايله, جمهوري اسلامي­نين يارديمي­ايله, تيليم خانين مقبره­سي اونا لاييق بورادا تيکيلسين و اونون اؤنونده بو ميلّي قهرمانيميزين دا هيکلي تيکيلسين. من هم علي کمالي يه آللاه دان توفيق, ساغليق, اوزون ايللر موفقيتله چاليشماسيني ديله­ييرم. هم ده آللاه­دان يالواراراق ايسته­ييرم کي کمالي کيمي­لري بيزيم ائليميزده چوخالتسين. چوخ ساغ اولون.

جومعه آخشامي۴/۷/۱۳۷۰ - حکیم تیلیم خان بیرینجی قورولتایی-ساوا-مرغئي- آشاغي قالا مسجيدي.

قایناق: یادنامه حکیم تیلیم خان کیتابی

اجراي موسيقي محلي توسط گروه چؤگور در ساوه

به اطلاع همشهريان ساوه اي و علاقه مندان ميرساند گروه چؤگور به سرپرستي آشيق حسين علي حسيني از تاريخ سيزدهم لغايت شانزدهم مرداد ماه در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان ساوه اجراي برنامه خواهد نمود.

آدرس: ساوه- خ شريعتي- ميدان مادر- اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي

زمان: ۱۳ لغايت ۱۶ مرداد ماه ۸۸ از ساعت ۱۸ لغايت ۲۰:۳۰

اجراي اشعار حكيم تيليم خان در چهاردهمين جشنواره بين المللي آييني- سنتي تهران

بسمه تعالي

در جشنواره بين المللي آييني سنتي در مجموعه تئاتر شهر پارك دانشجوي تهران، توسط نمايندگان موسيقي از استانهاي همدان- مركزي- قم و تهران(شهريار)شعري از حكيم تيليم خان ساوه اي با اجراي آشيق ها: حسين علي حسيني و نصرت الله زرگر با همراهي بالابان: محمد جعفري در تاريخ ۱۱/۵ /۱۳۸۸ در ساعت ۹ شب اجرا گرديد. در اين برنامه شعر زيباي مباحثه مؤو و قويون(درخت مو و ميش) به زبان تركي به همراه توضيح فارسي آن و همچنين آهنگ محلي " جانيم اينچه بئل ياواش گل" نيز توسط گروه مذكور اجرا گرديد و مورد استقبال حاضرين واقع شد. در اين مراسم جمعي از محققين فرهنگ استانهاي ياد شده نيز حضور داشتند.

 

 ايلگيلي لينك لر: http://siyamek.blogspot.com/2009/08/mov-ile-qoyunun-deyismesi-sehnelendi.html

http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=796681

http://www.iranseda.ir/old/showfullitem/?r=157699

تركان اوبغور / روزنامه همشهري

شورش در محله چيني‌ها
آسيا- محمد منتظري:
همه چيز از يك زد و خورد ميان كارگران يك كارخانه اسباب‌بازي شروع شد؛ كارخانه‌اي در يكي از حساس‌ترين شهرهاي چين كه تا همين چند هفته پيش البته در دنيا چندان شناخته‌شده نبود.

 شهر ارومچي پايتخت سين‌كيانگ هم منطقه‌اي حساس از نظر انرژي و ملاحظات قومي و مذهبي براي دولت چين است و هم يكي از مناطقي است كه همواره كانون درگيري قومي بوده‌  است. از جمعيت 20 ميليون نفري اين منطقه 8 ميليون اويغور مسلمان ترك‌تبار  و 12 ميليون چيني« هان»‌تبار هستند. اين تركيب جمعيتي در گذشته متفاوت بوده اما گفته مي‌شود كه با تلاش و برنامه‌ريزي دولت،  اكنون تركيب جمعيت به نفع‌ هان‌ها تغيير كرده ‌است. اين منطقه يك ماه است كه ناآرام شده و چند روزي هم در صدر اخبار جهان قرار داشته‌است.

وقتي خشونت‌ها عليه مسلمانان ترك‌تبار شهر ارومچي در چين به قوع پيوست، سيل خبرنگاران خارجي به صحنه خشونت‌ها سرازير شد تا بلكه با به‌دست‌آوردن اطلاعات دسته‌اول دريابند كه چه مسئله‌اي موجب شده است كه اين شهر آرام و ساكت به ناگاه تبديل به صحنه درگيري و خونريزي فجيع شود كه طي آن بيش از 150 مسلمان كشته شدند. همانطور كه خشونت‌ها در ارومچي بيشتر و بيشتر مي‌شد، رسانه‌ها تلاش كردند تا دريابند چه كسي مسئول اين خشونت‌ها است؟ ميزان خسارت‌ها و تعداد كشته‌شدگان چقدر است؟ آيا اين درگيري‌ها و ناآرامي‌ها نتيجه يك پروسه طولاني مدت است و يا اينكه نوعي اسپاسم و واكنش ناگهاني است كه رخ داده است؟

البته پاسخ دادن به اين سؤالات چندان آسان نيست. چراكه با تدابير امنيتي شديدي كه دولت چين انديشيد محدوديت‌هاي بسياري براي رسانه‌ها به‌وجود آمد؛ به‌گونه‌اي كه اگر نگاهي به گزارش‌هايي كه رسانه‌هاي خارجي از حوادث اخير چين ارائه كرده‌اند بيندازيد اطلاعات تحقيقي بسيار كمي در اين مورد وجود دارد. البته پكن مي‌گويد در زد و خوردهاي اوايل ماه جاري بين اعضاي «هان»، گروه قومي اصلي چين  و اويغورها، كه اكثرا ترك زبانان مسلمان هستند، ۱۹۷ تن كشته شدند و اكثر كشته‌شدگان «هان» بودند.

بسياري از اويغورها اين رقم را درست نمي‌دانند. از جمله آنها «ربيعه قدير» رهبر يك گروه تبعيدي به نام «كنگره جهاني اويغور» است كه چين او را مسئول ناآرامي مي‌داند. مقام‌هاي چيني رهبران در تبعيد اويغور را به سازماندهي اين ناآرامي‌ها متهم كرده و تلويزيون دولتي چين تصاوير حمله اويغورها به مردم در خيابان‌ها و حمله به‌خودروهاي پليس و شكستن شيشه‌هاي فروشگاه‌ها و مراكز خريد را پخش كرده است. رهبران در تبعيد اويغور اعلام كرده‌اند نيروهاي امنيتي چين واكنش شديدي به اعتراضات مسالمت‌آميز مردمي نشان داده‌اند.

چين از سياست‌هاي خود نسبت به اقليت‌هاي قومي دفاع مي‌كند و مي‌گويد زد‌و‌خوردهاي مرگبار در استان سين‌كيانگ ناشي از تحريكات جدايي خواهان بوده  و به افراط گرايي مذهبي يا رفتار پكن با مسلمانان ارتباط نداشته است. دولت چين طي سال‌هاي گذشته همواره تاكيد كرده كه به‌شدت با هرگونه تمايلات جدايي‌خواهانه مبارزه كرده و آنها را سركوب مي‌كند. براي نمونه مي‌توان به تلاش‌هاي تبتي‌ها به رهبري دالايي لاما اشاره كرد. دولت چين از مدت‌ها پيش دالايي لاما را از كشور اخراج كرده است و هرگونه تحركات تبتي‌ها كه رنگ و بويي سياسي داشته، در نطفه خفه كرده است.

اويغورها هم تا حدودي مانند تبتي‌ها از برخي از سياست‌هاي دولت چين شاكي هستند. فعالان سياسي‌ اويغور‌ها شكايت مي‌كنند كه سياست‌هاي چين، مذهب، زبان و فرهنگ آنها را سركوب مي‌كند. البته، گزارش‌هايي وجود دارد مبني بر اينكه در واقع خشونت‌هايي كه در چين واقع شده است تلاش اويغورها براي ترور كردن دودمان امپراتوري هان بوده است. البته اين گزارش‌ها به‌دليل اطلاعات و شواهد و مدارك كمي كه در آنها موجود است، چندان قابل اعتماد نيست.

گزارش‌هايي نيز وجود دارد مبني بر اينكه چيني‌هاي«هان» تعدادي از اويغورها را در شهر گوانگ دانگ به قتل رساندند. مردم در شهر ارومچي در اعتراض به اين كشتار به خيابان‌ها ريختند و توسط مأموران امنيتي چين هدف رگبار مسلسل‌ها قرار گرفتند. اويغورها نيز به مقاومت پرداختند. اما مسئله‌اي كه در اين ميان جالب توجه است اينكه در درگيري‌هايي كه در چين به وقوع پيوسته است در كل 197 نفر كشته شده‌اند كه بنا بر اكثر گزارش‌هايي كه منتشر شده است در حدود 137 نفرشان‌ هان بوده‌اند اما در نهايت به‌دليل محدوديت‌هاي رسانه‌اي شديدي كه دولت چين درخصوص حوادث اخير اعمال كرده است چندان نمي‌توان به گزارش‌ها اعتماد كرد.

نگاه منصفانه به حوادث چين اما لازمه‌اش اين است كه تلفات و صدماتي كه در دو طرف در اين درگيري‌ها ديده‌اند با عينك انصاف نگريسته شود. حقيقت اين است كه هر دو طرف در اين حوادث دچار صدماتي شده‌اند.

اويغورها چه قومي هستند؟

اويغورهاي چين در منطقة خودمختار سين‌كيانگ زندگي مي‌كنند. اين استان بزرگ‌ترين استان چين است كه يك ششم مساحت چين را شامل مي‌شود. سين‌كيانگ در غرب و شمال با 8كشور همسايه است و از شرق تا غرب با كشورهاي مغولستان، روسيه، قزاقستان، تاجيكستان، قرقيزستان، افغانستان، پاكستان و هند هم مرز است. شهر مهم «كاشغر» و صحراي تاكلاماكان در اين استان واقع شده است.

در سال ۱۸۸۴ ميلادي در دوره امپراتوري منچو، چيني‌ها تركستان شرقي را تسخير كردند و نام آن را تغيير داده «سين كيانگ» ناميدند كه در زبان چيني به معني «مرز جديد» است. مركز سين‌كيانك شهر ارومچي است كه تقريباً ۴۰۰۰ كيلومتر با پكن فاصله دارد و در يك منطقه زماني متفاوتي واقع شده است. در سال‌هاي اخير سين كيانگ  به‌صورت يك منطقه مهم براي دولت چين ظاهر شده است كه امور تجارت نفت و گاز را تسهيل مي‌كند. استان سين‌كيانگ نه تنها افتخار چيني‌ها براي آزمايشات هسته‌اي زميني بلكه جايگاه بزرگ‌ترين منابع نفتي همچون حوزه نفتي طاهر و پالايشگاه دوشاتري است.

در اين استان كه پيمانه امنيت انرژي چين پر مي‌شود، در بين تعداد زيادي از پروژه‌هاي بزرگ خط لوله ۳۰۰۰ كيلومتري قزاقستان – چين كه پيش‌بيني مي‌شود كه با مبداء درياي خزر در سال ۲۰۱۱ عملي شود، به سين‌كيانگ مي‌رسد و يك خط لوله مهم صادراتي ساحلي است و سالانه ۲۰ ميليون تن نفت‌خام درياي خزر را حمل مي‌كند، قرار دارد. بخشي از اين خط لوله به نام خط آتاسو- آلاشانكو از سال ۲۰۰۵ عملياتي شده و نفت خام را از قزاقستان پمپاژ مي‌كند.

در ۱۲۵ سال گذشته كه چيني‌ها منطقه تركستان شرقي را اشغال كرده‌اند، سياست قومي آنها معطوف به نابودي تركان اويغور بوده است و اين سياست ضد‌انساني را در اين مدت ادامه داده‌اند. به‌ويژه از زماني كه در سال ۱۹۴۹ كمونيست‌ها در چين به قدرت رسيدند، اين روند شدت بيشتري گرفت. روند كوچاندن چيني‌هاي «هان» به اين منطقه سرعت يافته و اكثريت اويغورها در اين منطقه رفته‌رفته كاهش يافته است. جمعيت هان‌ها در مقايسه با سال۱۹۴۹، ۶ درصد افزايش يافته و به ۴۰ درصد در سال ۲۰۰۰ رسيده است.

لشكركشي، قوم‌زدايي و چيني كردن كه به پيشاهنگي يك واحد نظامي دولتي انجام مي‌شود، از دهه ۱۹۵۰ همواره جنجال‌برانگيز بوده است، در حالي كه منابع رسمي كارهاي كشاورزي بسيار بزرگي را در اختيار اين نيرو قرار داده اند، منتقدان مي‌گويند اين ابزاري براي يك تهاجم قوم‌زدايي و چيني‌كردن منطقه است.اويغورها تاكنون بارها براي استقلال از چين تلاش كرده‌اند كه بي‌نتيجه مانده و دولت چين همواره استقلال طلبان را تروريست معرفي كرده است.  حكومت مركزي چين در سركوب مسلمانان بسيار فعال بوده به‌طوري كه از ۹۳۸ مدرسه ديني كه در سال ۱۹۸۹ فعال بودند، آخرين مدرسه آن در سال ۱۹۹۶ توسط دولت چين تعطيل شده است.

در سال ۲۰۰۵، ۳۷ دانش‌آموز مسلمان به جرم آموختن اسلام بازداشت شدند و دانشجويان مسلمان به جرم انجام اعمال ديني از دانشگاه‌ها اخراج شدند، شاغليني كه نماز مي‌خوانند از كار اخراج و ائمه جماعت ۲۳۰۰۰ مسجد در اين ناحيه مجبورند نام و تعداد نمازگزاران مساجد را به مقامات دولتي گزارش دهند.

اويغورها همانند اكثريت مسلمان منطقه، فرائض ديني خود را به جا مي‌آورند. پس از سپتامبر ۲۰۰۱ و تبليغات ضد‌اسلامي از سوي كشورهاي غربي، دولت چين از اين مسئله به نفع خود استفاده كرد و تهاجم گسترده‌اي را براي فرهنگ‌زدايي اسلامي به بهانه مبارزه با تروريسم در منطقه آغاز كرده است. گزارش‌ها حتي از اين حاكي‌است كه مسلمانان اويغور اغلب تحت فشارند كه مشروبات الكلي مصرف كنند و در ماه رمضان غذا مصرف كنند. سازمان عفو بين‌الملل معتقد است كه ۵۰۰ اويغور از ۱۹۸۵ تا‌كنون به جرم «استقلال طلبي» اعدام شده‌اند.

تاریخ درج: 10 مرداد 1388 ساعت 10:44 تاریخ تایید: 11 مرداد 1388 ساعت 09:40 تاریخ به روز رسانی: 11 مرداد 1388 ساعت 09:41
 
مطالب مرتبط
گزارش رهبر تبعيدي مسلمانان چين درباره ناآرامي‌هاي ارومچي جهان اسلام هنوز از وضعيت تهديد كننده اويغورها‌ بي‌خبر است مذاكرات دبير كل سازمان ملل در چين دادخواهي از اوراسيا ايالت غربي، زوالستان كمون‌ها دولت چين براي اولين بار به كشتن 12 مسلمان اين كشور اعتراف كرد ضرورت موضع‌گيري دولت در قبال سركوب مسلمانان چين برگزاري تجمع و راهپيمايي در ارومچي ممنوع شد مساجد مهم شهر ارومچي به روي نمازگزاران بسته شد احتمالا هزاران اويغور در سين کيانگ کشته شده‌اند رئیس جمهور چین اجلاس جي 8 را ترك كرد گزارش مليت درباره قتل عام اويغورها در سين کيانگ 140 كشته در نا آرامي‌هاي منطقه سين كيانگ چين
 منبع: http://hamshahrionline.ir/News/?id=91529

جشنواره بين المللي نمايشهاي آييني- سنتي در تهران

جشنواره بين المللي نمايشهاي آييني- سنتي از امروز (۱۰/۵/۸۸) لغايت ۱۶/۵/۸۸ در تهران در حال برگزاري است. در اين جشنواره از محيط فرهنگي همدان- مركزي- قم- تهران نيز برنامه هايي اجرا خواهد گرديد: مقاله دئييشمه اثر محقق ساوه اي آقاي امير سهرابي در روز شنبه ساعت ۹ صبح و مناظره مؤو و قويون ( درخت انگور با ميش) را آشيق حسين علي حسيني از قم و نصرت الله زرگر از شهريار تهران در روز يكشنبه ساعت ۲۱ اجرا خواهند نمود. وبلاگ حكيم تيليم خان علاقه مندان را به تماشاي برنامه هاي مذكور دعوت مينمايد.

آدرس: تهران- خ انقلاب- چهارراه وليعصر- پارك دانشجو- محوطه باز تئاتر شهر

 

حکیم تیلیم خان 6 نجی قورولتاییندان گؤرونتولر

 آچیقلاما: سایین مرتضی شاکری، محمد حیدری و الیاس امیرحسنی دن گؤرونتولری وبلاگا گؤندردیکلری ایچین تشکر ائدیریک.